AutoStore wint ‘Beste Product’-award op Log...

Het opslag- en orderverzamelsysteem AutoStore is tijdens de vakbeurs LogiMAT in Stuttgart uitgeroepen tot Beste Product in de categorie ‘Verkrijgen, Transporteren, Opslaan’. De winnaar is gekozen door een onafhankelijke jury van gerenommeerde wetenschappers en vakbladjournalisten. De jury was met name te spreken over de compactheid van het systeem, dat in Nederland ondermeer wordt gedistribueerd door Lalesse Europe. Met AutoStore kunnen bedrijven 60 procent ruimte besparen in vergelijking met andere opslag- en orderverzamelsystemen.

AutoStore is één van de meest flexibele en ruimtebesparende magazijnsystemen op de markt. Het systeem bestaat uit een kubusvormig raamwerk. Voor de opslag van goederen maakt AutoStore gebruik van kunststof bakken die nagenoeg zonder tussenruimte naast en op elkaar in het raamwerk worden geplaatst. De afmetingen en de vorm van het raamwerk kan volledig naar wens worden aangepast, zodat optimaal van de beschikbare ruimte gebruik kan worden gemaakt.

De goederen worden in- en uitgeslagen met behulp van robots die zich op rails bovenop het raamwerk voortbewegen. Elke robot bevat zijn eigen lift die de bakken kan optillen, voor bewerking kan verplaatsen en weer terug in het raamwerk kan plaatsen. De positie van de bakken in het raamwerk wordt volledig automatisch geoptimaliseerd, zodat veel gevraagde goederen altijd bovenin liggen en dus snel beschikbaar zijn.

Vakjury: “Gigantische kubus van Rubik”
Volgens de deskundige jury is AutoStore een revolutionair systeem dat het mogelijk maakt om artikelen ruimtebesparend op te slaan en tegelijkertijd snel en kostenefficiënt ter beschikking te stellen. “AutoStore ziet eruit als een gigantische kubus van Rubik waarbij de bakken in de verschillende cellen worden opgeslagen. Bijzonder is dat de producten direct op en naast elkaar worden opgeslagen. Dit product maakt het mogelijk de ruimte tot zestig procent beter te benutten dan bij andere automatische opslag- en orderverzamelsystemen”, aldus de jury.

Ook over de bedrijfszekerheid bij uitval van een robot en over de lage verbruikskosten door het geringe energieverbruik was de jury erg te spreken. “Het is een systeem waarvan de gehele supply chian kan profiteren”, aldus de jury.

De prijs werd uitgereikt tijdens een gala-avond op de eerste dag van de LogiMAT, die van 8 tot en met 11 februari plaats vond in Stuttgart. De prijs bestaat uit een medaille en een oorkonde.

Veel belangstelling in Nederland
Het Noorse Hatteland Logistics, dat het systeem heeft ontwikkeld, is verguld met de prijs. “Tijdens de LogiMAT hebben we me veel bezoekers gesproken en de positieve reacties zijn overweldigend. We zijn erg blij dat de jury deze positieve indruk onderschrijft”, aldus Karl Johan Lier, ceo en president van de Hatteland Group. “Wat AutoStore zo aantrekkelijk maakt is dat het simpelweg een goed idee is. Mensen kijken naar het systeem en vragen zich af waarom niemand dat ooit eerder heeft bedacht.”

In de Benelux wordt AutoStore sinds begin dit jaar op de markt gebracht door Lalesse Europe. Ook hier zijn de reacties op het systeem enorm positief. In korte tijd heeft Lalesse al vijf offertes voor dit systeem uitgebracht. “De aanvragen komen binnen van verschillende bedrijven uit uiteenlopende sectoren. De belangstelling is enorm”, vertelt Bernardo Stokman, vice president bij Lalesse Europe.