Hoogbouwmagazijn van Jokey met kranen van Lales...

Jokey Plastik gaat zijn hoogbouwmagazijn in het Duitse Gummersbach moderniseren. Belangrijk onderdeel daarvan is de vervanging van twee twintig jaar oude manueel bediende kranen door drie automatische palletkranen van Lalesse Europe.  Deze maand zijn de laatste twee kranen bij de fabrikant van kunststof emmers naar binnengetakeld. Het project in Gummersbach is de eerste grote gezamelijke project van Lalesse Europe en Blume-Lagertechnik sinds de start van samenwerking een jaar geleden.

Het hoogbouwmagazijn van Jokey Plastik staat pal naast de fabriek in Gummersbach. Vanuit de fabriek worden 24 uur per dag, vijf dagen per week continu pallets met grote stapels kunststof emmers aangevoerd. Tot nu toe werden de pallets met twee manueel bediende kranen geplaatst op één van de 7000 palletlocaties, verdeeld over 13 gangen.

De huidige kranen zijn na twintig jaar intensief gebruik versleten en aan vervanging toe. Door te kiezen voor de moderne kranen van Lalesse Europe beschikt Jokey straks niet alleen over een storingsvrij, maar ook een volledig geautomatiseerd magazijn. Dat betekent een flinke besparing op arbeidskosten, zeker ook gezien het feit dat het warehouse van Jokey 24 uur per dag in bedrijf is.
Door het dak
De nieuwe kranen zijn in maart onder een stralend voorjaarszonnetje naar binnen gehesen. Met behulp van twee hijskranen zijn buiten het pand eerst de zestien meter lange masten op de onderbalk gemonteerd, waarna vervolgens het lastopnamemiddel is bevestigd. Daarna zijn de complete constructies in één keer via een gat in het dak naar binnen gehesen.

Hoofdaannemer van het project is Blume Lagertechnik, een Duitse magazijninrichter waarmee Lalesse Europe eind 2010 een formele samenwerking is aangegaan. Sinds de start van de samenwerking beging 2011 is dit het eerste project van Blume waarbij de kranen van Lalesse worden gebruikt.

Voorbereid op groei
De twee oude kranen worden vervangen door drie nieuwe machines. De uitbreiding heeft voor een belangrijk deel te maken met de verwachte groei. Op dit moment worden gemiddeld duizend pallets per dag in- en uitgeslagen, maar dat aantal neemt de komende jaren naar verwachting sterk toe. Met de drie nieuwe kranen die elk goed zijn voor twintig dubbelspelen per uur, is Jokey voorbereid op die groei.

Een andere reden om drie kranen aan te schaffen is redundantie. Als één van de twee oude kranen stilviel, leverde dat direct grote logistieke problemen op. Als nu een kraan stilvalt, kunnen de andere twee nog gewoon hun werk doen. Bijzonder is dat in het magazijn een onderhoudsstation is ingericht. Daar kunnen onderhoudswerkzaamheden en reparaties worden verricht zonder dat de kraan de toegang tot palletlocaties blokkeert.

Camera’s op kraan
Voordat de pallets in het hoogbouwmagazijn arriveren worden ze eerst voorzien van krimpfolie. Daarna controleert een contourscanner of de pallets die tot 2,20 meter hoog en 600 kilogram zwaar kunnen zijn, niet meer dan de toegestane twintig centimeter overbloezen. Pas als dat in orde is, worden de pallets ingeslagen.

Bijzonder is dat elke kraan met twee camera’s is uitgerust. Met de camera kunnen operators in geval van een foutmelding vanachter hun beeldscherm de pallet bekijken. Als alleen de krimpfolie voor een vals alarm zorgt, kan de operatie worden voortgezet zonder dat de operator daadwerkelijk naar de kraan hoeft te lopen.

Expeditiebuffer
Behalve de kranen worden ook de rails en de stroomrails vervangen. De bovengeleiding wordt alleen in de kopgang aangepast. Reden is dat de machine van Lalesse scherpere bochten maakt dan de oude machines.

Twee van de drie kranen krijgen straks een werkgebied van vier gangen aan de zijkanten toegewezen. De derde kraan neemt de middelste vijf gangen voor zijn rekening. Via de kopgang kan elke kraan echter in elke gang aan het werk als dat nodig mocht zijn.

In de toekomst wil Jokey de kopgang ook gebruiken als expeditiebuffer. ’s Nachts kunnen dan bijvoorbeeld al complete vrachtautoladingen worden klaargezet, zodat de kranen minder ver hoeven te rijden om de pallets op het afzetpunt te plaatsen.

Drie fases
Bijzonder is dat de modernisering van het hoogbouwmagazijn moet plaatsvinden terwijl de operatie volop in het bedrijf is. Om dat mogelijk te maken zijn drie van de dertien gangen leeggemaakt, onder meer door tiijdelijk extern opslagruimte bij te huren. In de drie lege gangen worden de nieuwe kranen uitgebreid geïnstalleerd en getest. Als ze goed werken, worden stap voor stap de volgende gangen in gebruik genomen.

De vervanging van de kranen vormt nog maar de eerste fase van de modernisering. In de tweede fase wordt de aanvoerlijn van pallets vervangen door AGV’s. In de derde fase komt de uitslag en de expeditieruimte aan bod.

Statische wissels
Blume-Lagertechnik is blij met de samenwerking met Lalesse. “We hebben in het verre verleden al vaker samen projecten gedaan, een ook nu verloopt de samenwerking goed. Blume-Lagertechnik is sterk in conveyor-technologie, Lalesse in kranen. We vullen elkaar perfect aan”, vertelt Stefan Kiel-Zajic, geschäftsbereichsleiter lager- und logistiksystemen van Blume.

Kiel-Zajic is vooral te spreken over de techniek die Lalesse toepast om van gang te wisselen. “Er zijn niet veel partijen met kranen die van gang kunnen wisselen. Als ze dat al kunnen, gaat het vaak om wissels die versteld moeten worden. Dat vereist een aparte besturing en betekent extra kwetsbaarheid. Lalesse is uniek in het gebruik van statische wissels.”

Boven verwachting
Naast het project in Gummersbach zijn er momenteel nog drie projecten waarin beide partijen samenwerken, terwijl de vierde onderweg is. “Dat is boven verwachting. We hadden ons tot doel gesteld om in de eerste twee jaar tenminste één gezamenlijk project te realiseren. Drie projecten in één jaar lukt alleen als er sprake is van chemie, die ontstaat wanneer beide partijen elkaar versterken”, aldus Bernardo Stokman, vice-president sales van Lalesse Europe.

Stokman is niet alleen te spreken over de goede engineeringsafdeling en het uitgebreide salesteam van Blume, maar vooral ook over de hoogwaardige conveyor-technologie. “Daarmee leveren zij een meerwaarde aan onze projecten. Bovendien verkopen zij hun technologie bij hetzelfde type klanten dat ook in onze producten geïnteresseerd zou kunnen zijn. We vullen elkaar prima aan.”