SB Logistic heeft primeur met opslag- en orderp...

SB Logistic heeft als eerste bedrijf in de Benelux het innovatieve Autostore-systeem aangeschaft. De Belgische logistiek dienstverlener, gaat het opslag- en orderpicksysteem inzetten voor het sportkledingmerk Patrick. Het systeem, geleverd door Lalesse Europe, bestaat uit bijna 50.000 bakken, 8 robots en 3 carrouselpoorten. Warehouse manager Franky Duroi van SB Logistic: “Ik heb nog niet eerder zo’n compacte oplossing gezien.”

SB Logistic beschikt over een distributiecentrum van 50.000 vierkante meter in Oudenaarde, halverwege Gent en Kortrijk. Deze logistiek dienstverlener levert onder andere logistieke service aan Cortina, één van de grootste schoenenleveranciers van Europa,. Elk jaar vinden meer dan 26 miljoen paar schoenen hun weg naar voeten in heel Europa, goed voor een jaaromzet van meer dan 150 miljoen euro.

Sinds 2008 is Cortina eigenaar van het merk Patrick, het van oorsprong Franse sportmerk dat vooral in de jaren tachtig grote bekendheid genoot. Patrick, kledingsponsor van de voetbalclubs NAC Breda en Zulte Waregem,  is weer bezig aan een nieuwe opmars. “Nu we ook weer actief de Franse markt opgaan, verwachten we dat de omzet van dit merk snel zal stijgen”, stelt Franky Duroi, warehouse manager van SB Logistic.

Optimaal gebruik van de ruimte
Om de verwachte groei op te vangen besloot SB Logistic op zoek te gaan naar een nieuw opslag- en orderpicksysteem voor de kledingartikelen van Patrick. “Tot aan de komst van Patrick verwerkten we in ons magazijn eigenlijk alleen maar volle pallets. Toen Patrick kwam, zijn we ook begonnen met orderpicken op doosniveau. We hebben daarvoor extra picklocaties in onze palletstellingen gecreëerd. Nu de omzet groeit, lopen we met dat concept tegen onze grenzen aan”, vertelt Duroi, wiens medewerkers elke dag opnieuw vele kilometers langs de stellingen moesten afleggen.

SB Logistic onderzocht verschillende opslag- en orderpicksystemen, maar nagenoeg geen enkel systeem was geschikt voor het bestaande pand met een hoogte van 7,5 meter. “Als de hoogte niet het probleem vormde, was er wel een andere beperking van het pand die installatie in de weg stond”, aldus Duroi.

De enige uitzondering vormde Autostore, ontwikkeld door het Noorse Hatteland Logistics en geleverd door Lalesse Europe. Dit opslag- en orderpicksysteem met een maximale hoogte van 6,5 meter past in het pand van SB Logistic zonder dat aanpassingen aan het pand noodzakelijk zijn. Elders in Europa zijn er al meer dan tien bedrijven die naar tevredenheid werken met Autostore. SB Logistic wordt de eerste in de Benelux. “Dit systeem maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Ik heb in mijn carrière nog niet eerder zo’n compact systeem gezien”, vertelt Duroi.

Robots voor in- en uitslag
Autostore bestaat uit een kubusvormig raamwerk, waarin kunststof bakken nagenoeg zonder tussenruimte op en naast elkaar worden geplaatst. De afmetingen en de vorm van het raamwerk kunnen volledig naar wens worden aangepast, zodat optimaal van de beschikbare ruimte gebruik kan worden gemaakt. In vergelijking met een conventioneel miniload-systeem heeft Autostore maar liefst 40 procent minder ruimte nodig.

De goederen worden in- en uitgeslagen met behulp van robots die zich op rails bovenop het raamwerk voortbewegen. Elke robot bevat zijn eigen lift die de bakken kan optillen, voor bewerking kan verplaatsen en weer terug in het raamwerk kan plaatsen. De positie van de bakken in het raamwerk wordt volledig automatisch geoptimaliseerd, zodat veel gevraagde goederen altijd bovenin liggen en dus snel beschikbaar zijn.

Het systeem dat Lalesse Europe aan SB Logistic levert, telt in eerste instantie 50.000 bakken die samen een ruimte van ongeveer 50 bij 25 meter beslaan. Het transport van de bakken wordt verzorgd door acht robots. Op drie locaties worden carrouselpoorten ingebouwd: moderne werkstations die zowel voor inslag van goederen als orderpicking kunnen worden gebruikt.

Berekend op groei
Met de keuze voor Autostore beschikt SB Logistic over een schaalbaar systeem. Als het aantal orders toeneemt, kan de uitslagcapaciteit eenvoudig worden uitgebreid door extra robots toe te voegen. Ook is het eenvoudig mogelijk om het aantal bakken uit te breiden.

Ook met de keuze voor drie carrouselpoorten is de logistiek dienstverlener berekend op de verwachte omzetgroei. Omdat de aan- en afvoer van bakken bij een carrouselpoort via twee verschillende kanalen plaatsvindt, is de capaciteit ongeveer twee keer zo groot als van een standaard orderverzamelstation met slechts één kanaal. De drie carrouselpoorten zijn opgeteld goed voor een capaciteit van 1500 bakken per uur, terwijl SB Logistic op dit moment niet meer dan 270 orderregels per uur hoeft af te handelen. “We hebben dus volop ruimte om te groeien”, stelt Duroi.

In eerste instantie wil SB Logistic het Autostore-systeem alleen gebruiken voor kleding van het merk Patrick, goed voor zo’n 6700 stock keeping units (SKU’s). Omdat de bakken op elkaar worden gestapeld, kan deze kleding stofvrij worden opgeslagen. “Het zou kunnen dat we op termijn ook de schoenen van Patrick en andere producten in dit systeem leggen, maar we gaan eerst ervaring opdoen met dit assortiment”, legt Duroi uit.

Uitzicht vanuit showroom
Het systeem verrijst aan de voorkant van het distributiecentrum, naast de plek waar de showroom van Patrick wordt gebouwd. Klanten kunnen straks vanuit de showroom zien hoe hun producten worden behandeld. “Wij willen onze klanten graag laten zien dat we de kwaliteit en de servicegraad kunnen bieden die zij wensen”, aldus Duroi.

Leverancier Lalesse Europe begint in juni met de bouw van het Autostore-systeem. In augustus moeten de robots over het raamwerk met bakken kunnen rijden. Bijzonder is dat SB Logistic zelf het warehouse control system bouwt dat voor de koppeling tussen het zelf ontwikkelde ERP-systeem en Autostore moet zorgen. In december van dit jaar moet het systeem in gebruik zijn.

Voor Lalesse Europe is het project bij SB Logistic het allereerste Autostore-project. De system integrator uit Doesburg kwam in 2010 voor het eerst in aanraking met dit systeem. Uit meerdere partijen is Lalesse Europe toen geselecteerd als distributeur voor de Benelux, waarna een jaar geleden de verkoop van dit systeem is opgestart. “Wij zijn erg blij met dit eerste project. De belangstelling voor Autostore is groot. We verwachten dit jaar meerdere projecten te doen”, vertelt Bernardo Stokman, vice-president sales bij Lalesse Europe.