AutoStore voor Fulfilment Solutions te Nieuw-Ve...

AutoStore FS

Fulfilment Solutions neemt in februari 2014 het orderpicksysteem AutoStore in gebruik. Tien robots zorgen er straks voor dat twee orderpickers een capaciteit van maar liefst 500 picks per uur kunnen realiseren. Fulfilment Solutions, onderdeel van logistiek dientverlener CTS GROUP te Nieuw-Vennep, zet het systeem in voor de orderverwerking van retailers als Mconomy en Manta. Managing Director Steven Kersbergen: “Met AutoStore laten we onze klanten zien dat we hun logistiek sneller en efficiënter kunnen verzorgen dan onze concurrenten.”

Fulfilment Solutions groeit snel. In 2011 begon het bedrijf met zes medewerkers, inmiddels zijn dat er meer dan vier keer zo veel. Zij verzamelen, verpakken en verzenden tussen de 1000 en 7000 orderregels per dag voor klanten als Mconomy, distributeur van mobiele communicatieproducten, en Manta Design, distributeur van cadeauartikelen.

De snelle groei zorgt ervoor dat de bestaande logistieke operatie, gebaseerd op legbordstellingen en barcodescanning, niet langer voldoet. “Onze orderpickers zijn nu zeventig procent van hun tijd bezig met lopen van de ene naar de andere picklocatie. Dat moet beter kunnen. Het AutoStore-systeem van Lalesse levert de efficiëntie die wij zoeken en is daarnaast erg compact en flexibel”, stelt Steven Kersbergen, managing director van Fulfilment Solutions.

Tien robots voor 13.000 bakken
Het AutoStore-systeem van Fulfilment Solutions telt 13.000 kunststof bakken, die in een aluminium raamwerk op een oppervlakte van 750 vierkante meter zijn opgestapeld. Over het raamwerk rijden tien robots, die de bakken uit het raamwerk tillen en naar de ‘poorten’ van het systeem brengen. Daar staan de orderpickers die het juiste aantal uit de bakken pakken en in verzenddozen leggen. Het zijn dus niet langer de orderpickers die naar de artikelen hoeven te lopen, maar de robots die de artikelen naar de orderpickers toe brengen.

Bijzonder is dat het systeem op een entresolvloer in het warehouse van moederbedrijf CTS GROUP is geplaatst. De hoogte van het systeem is daardoor beperkt tot negen bakken, terwijl AutoStore tot zestien bakken hoog kan gaan. Steven Kersbergen: “Op deze manier kunnen we de ruimte in ons warehouse het best benutten. Dat we niet de maximale hoogte van het systeem gebruiken, betekent dat de bakken over een groter oppervlak zijn verdeeld. Dat heeft weer als voordeel dat de snellopers in de bovenste twee lagen blijven liggen, zodat de robots minder diep hoeven te graven.”

Elke zeven seconden één pick
Het systeem krijgt in totaal vier poorten. Twee daarvan zijn uitgerust als carrouselpoorten, wat betekent dat voor de aan- en afvoer van bakken gescheiden kanalen worden gebruikt. De andere twee zijn conveyor poorten, die één kanaal hebben voor zowel de aan- als afvoer van bakken. Alle poorten zijn voorzien van touch-screens, labelprinters en barcodescanners die als extra controlemiddel bij het orderpicken worden ingezet.

De snelle carrouselpoorten worden uitsluitend ingezet als orderpickstation. De conveyor poorten zijn bedoeld voor het aanvullen van de voorraad en voor het terug op voorraad leggen van retourgestuurde goederen. Op piekmomenten kunnen ze echter ook worden bijgeschakeld als orderpickstation. “Alleen al met de twee carrouselpoorten kunnen we straks 500 picks per uur halen. Dat betekent dat we elke 7 seconden één pick realiseren. Nu ligt dat nog op 23 tot 27 seconden”, stelt Kersbergen.

Verschillende systemen vergeleken
De keuze voor AutoStore volgde na een uitgebreid onderzoek van Bob Oudshoorn, student van de Hogeschool Amsterdam. Hij vergeleek verschillende orderpicksystemen met elkaar, waaronder voice picking, pick-to-light, mini loads, shuttles en een sorter in combinatie met batch picking. “AutoStore hebben we voor het eerst ontdekt op de vakbeurs Logistica in 2012. Uitgaande van een groei van het aantal orderregels bleek investeren in dit systeem uiteindelijk het meest geschikt voor CTS GROUP”, aldus Kersbergen.

Lalesse is eind oktober begonnen met de bouw van het systeem. Behalve het AutoStore-systeem omvat het project ook de installatie van twee kleine zwaartekrachtbanen voor de aanvoer van lege verzenddozen en een aangedreven rollenbaan voor de afvoer van volle verzenddozen. Twee spiraalconveyors zorgen daarnaast voor de aanvoer van bulkvoorraad en de afvoer van verzenddozen. Februari is het hele systeem in gebruik genomen.

Onderscheiden in de markt
AutoStore is niet alleen interessant uit financieel oogpunt, maar ook een systeem waarmee CTS GROUP zich zal onderscheiden in de markt. Hiermee laten we klanten zien dat we hun logistiek sneller en efficiënter kunnen verzorgen dan onze concurrenten. Fulfilment is door de stijgende vraag van webwinkels een groeimarkt, maar er zijn weinig dienstverleners op dit terrein met een passende logistieke operatie die deze nieuwe markt tegemoed kan komen.”

Een ander voordeel is de schaalbaarheid van het systeem. In december is het aantal orderregels gestegen tot 7000 per dag, een piek waarvoor Kersbergen vijftig mensen heeft moeten inhuren. Met AutoStore zal dat veel minder zijn. “Door dubbele diensten te draaien kunnen we snel opschalen. De tien robots zijn volgens de berekende scenario’s voorlopig ruim voldoende, maar ook dat aantal kunnen we nog uitbreiden. We hebben al een scenario met twintig robots doorgerekend.”