Eerste AutoStore-systeem in de Benelux is opgel...

Lalesse Europe heeft eind september het allereerste AutoStore-systeem in de Benelux overgedragen aan Patrick uit Oudenaarde (B). Het sportkledingmerk gaat dit compacte opslag- en orderpicksysteem inzetten voor itempicking. Het systeem telt ruim 45.000 kunststof bakken, waarin 6000 verschillende kledingstukken en sportaccessoires komen te liggen. Patrick gaat AutoStore vanaf januari 2013 volop inzetten voor de belevering van sportwinkels in heel Europa.

AutoStore is een innovatief opslag- en orderpicksysteem van het Noorse Hatteland Logistics. Het bestaat uit een kubusvormig raamwerk, waarin kunststof bakken op elkaar en nagenoeg zonder tussenruimte naast elkaar worden geplaatst. Over het raamwerk rijden robots die de bakken uit het raamwerk tillen en naar de orderpickstations brengen.
Het AutoStore-systeem van Patrick bestaat uit een raamwerk met een hoogte van 6,5 meter en telt maar liefst 3100 cellen. In elke cel is plek voor een stapel van zestien kunststof bakken, 45.378 stuks in totaal. In eerste instantie gaan acht robots de in- en uitslag van de bakken verzorgen.

Veel artikelen op een klein oppervlak

De zoektocht naar een geschikt opslag- en orderpicksysteem heeft jarenlang in beslag genomen.
“Wij waren al op zoek nog voor de overname van Patrick in 2008”, vertelt chief operating officer Wouter Degroote van Cortina, de schoenenleverancier waarvan Patrick nu onderdeel uitmaakt. “Twee moeilijke overwegingen waren bepalend voor onze zoektocht. Het moest een verantwoorde investering zijn en het systeem moest passen in ons 7,5 meter hoge pand. We vonden alleen maar suboptimale oplossingen totdat we in mei 2011 op de CeMAT in Hannover AutoStore ontdekten.”
Tot nu toe pickte Patrick de artikelen rechtstreeks vanaf pallets in een conventioneel warehouse met palletstellingen. Een inefficiënt proces, dat ertoe leidde dat orderpickers op piekdagen soms 22 kilometer moesten afleggen. “Het assortiment van Patrick omvat 6000 verschillende artikelen, waaronder een derde extreme langzaamlopers zijn die nu nog veel plek in beslag nemen. Met AutoStore kunnen we veel artikelen op een klein oppervlak kwijt”, aldus Degroote.

“Uithangbord voor ons bedrijf”

Het AutoStore-systeem staat in een hal waarin Patrick binnenkort een compleet nieuwe showroom bouwt in de vorm van een voetbalbalveld. Via grote glazen wanden kijken bezoekers van de showroom straks uit op de acht robots die voortdurend bakken ophijsen, transporteren en weer laten zakken. “Dit systeem fungeert als een uithangbord voor ons bedrijf. We willen laten zien dat we de zaken professioneel aanpakken en grootse plannen hebben met Patrick”, licht Degroote toe.
De installatie van het systeem startte in april met het gieten van een nieuwe vloer, die supervlak moet zijn omdat de stapels kunststof bakken direct op de vloer staan. In juni startte Lalesse Europe met het monteren van het raamwerk, dat zo’n zes weken vergde. Vervolgens duurde het vier weken voordat de acht robots alle meer dan 45.000 bakken op hun plek hadden gezet. Na uitgebreide testprocedures volgde eind september de overdracht aan Patrick.
Het sportkledingmerk gaat de komende drie maanden gebruiken om de wisselwerking van AutoStore met het eigen warehouse management systeem nog eens goed te testen en de medewerkers te trainen. Vanaf januari 2013 wordt het systeem gevuld en stap voor stap in gebruik genomen.

Anderhalf miljoen stuks

In het systeem komen 6000 verschillende artikelen, 1,5 miljoen stuks in totaal. “We hebben artikelen waarvan er 135 stuks in een bak gaan, van andere artikelen passen er 8 stuks in een bak. Schoenen horen daar niet bij. Die passen niet goed in de bakken, bovendien verkopen we die meestal in omdozen met twaalf stuks die een complete maatboog vormen”, aldus Degroote.
De orders die Patrick ontvangt, worden straks opgespaard en op een aantal vaste momenten in batches vrijgegeven aan AutoStore. Het besturingssysteem van AutoStore berekent vervolgens de optimale volgorde van orders en routes van robots. Als het pickproces start, toont het touchscreen boven het orderpickstation hoeveel stuks de orderpicker moet pakken uit de bak die voorstaat. Als extra controle wordt ook een afbeelding van het product getoond. De gepickte artikelen worden vervolgens direct in de verzenddoos gestopt, waarna de doos wordt gesloten en voorzien van een verzendlabel. “We kunnen nu beter dan voorheen controleren of de verzenddoos niet boven het maximale gewicht van 30 kilogram uitkomt. Bovendien kunnen we nu door de vaste opstelling al tijdens het picken rekening houden met klantenspecifieke eisen, denk aan extra labeling”, vertelt Degroote.

Extra robots inzetten

Om een continue aanvoer van bakken te garanderen zijn de drie orderpickstations van Patrick uitgerust met elk twee kanalen voor het aan- en afvoeren van bakken. Een carrousel met drie vrij beweegbare armen kan de bakken zowel langs links als rechts op het orderpickstation afleveren. Om opstoppingen bovenop het raamwerk te voorkomen, worden een aantal cellen op weg naar de orderpickstations niet gevuld waardoor een ‘snelweg’ voor robots ontstaat. Direct naast de orderpickstations zijn bufferposities gecreëerd, zodat snellopers dicht in de buurt ‘geparkeerd’ kunnen worden.
De robots werken op accu’s, die worden opgeladen door laadstations die aan de gebouwkolommen in het systeem zijn gemonteerd. Elke robot moet eens per dag vier uur lang volledig worden opgeladen. Ook als een robot even niets heeft te doen, zoekt hij automatisch een laadstation op voor een tussentijdse energiedosis. Mede dankzij het extreem lage energieverbruik per robot van 100 Watt per operationeel uur is dat voldoende om de robots een dag lang te laten functioneren. Het systeem is berekend op een capaciteit van 270 picks picks per uur voor de drie orderpickstations samen. De eerste testen hebben laten zien dat deze capaciteit ruimschoots wordt overtroffen. “Het voordeel van dit systeem is de flexibiliteit. De drie orderpickstations stellen ons in staat op te schalen tot maximaal 1600 picks per uur. We kunnen daarnaast extra robots inzetten en orderpickstations creëren als de groei van de markt daarom vraagt”, aldus Degroote.

Planning perfect gehaald

Degroote is tevreden over het verloop van het project. “Deze eerste installatie in de Benelux was natuurlijk een leertraject, maar we hebben de planning perfect gehaald.”
Als alles volgens schema verloopt, heeft Hatteland Logistics aan het eind van dit jaar wereldwijd meer dan dertig AutoStore-systemen gerealiseerd. Salesengineer en projectleider Johan Kuijs van Hatteland Logistics heeft dus wat vergelijkingsmateriaal. “Dit project behoort wat aantal robots betreft tot de kleinere projecten, maar wat aantal bakken betreft juist tot één van de grootste. De implementatie is prima verlopen. Het systeem draait uitstekend”, vertelt Kuijs.
Ook Lalesse Europe kijkt positief terug op het project. “Wij zijn in 2010 gestart met de verkoop van dit systeem in de Benelux. Dan geeft het een goed gevoel om nog geen twee jaar later de robots probleemloos over het raamwerk van ons eerste systeem te zien rijden. Dit eerste project is meer dan voorspoedig verlopen”, vertelt Rob Pauls, sales en service manager van Lalesse Europe.

Een film van het AutoStore-systeem van Patrick ziet u hier